ارتباط با سالمند و راه‌های شاد زیستن در سالمندی

منطقه ۱۱،  3960609002
 ارتباط با سالمند و راه‌های شاد زیستن در سالمندی

ارتباط با سالمند و راه های شاد زیستن در سالمندی

نحوه ارتباط با سالمند :

برخورد با سالمندان اولین قدم برای برقراری ارتباط مناسب است . هر فرد ارزش ها ، باورها و فرهنگ های خاص خودش را دارد این نکته ای است که در ارتباط با سالمند نباید فراموش کرد.

عقاید و ارزش های سالمندان امروز ، در جامعه ای کاملا متفاوت با جامعه کنونی شکل گرفته است . آنها حوادث تاریخی و شرایط اقتصادی – اجتماعی دشواری را پشت سر گذاشته اند.

درک آنچه بر سالمند کنونی گذشته است برای شما ممکن است سخت باشد و تنها یک ارتباط خوب می تواند این شکاف نسلی را هموار سازد .

شما می توانید با رعایت اصول و مهارت های ارتباط بین فردی ، ارتباط خوبی با سالمند برقرار کنید از جمله این ارتباط ها می توان به نشستن کنار سالمند ، صحبت کردن چهره به چهره و اختصاص وقت کافی برای او اشاره کرد که نشان دهنده علاقه مندی  شما به او و یاری کردن وی می باشد .

 

اصول برقراری ارتباط با سالمند :

 

سالمندان را بشناسید و از خواسته هایشان مطلع شوید : برای شناخت سالمند باید

1-      از آنان سوال کنید تا بتوانید مشکلات و نگرانی های آن ها را بهتر بفهمید و کمک بهتری را به ایشان عرضه کنید .لازم است حین گفت و گو  با سالمندان ، به گفته های آنان ارزش و احترام بگذارید .

اگر سالمند در حال صحبت کردن است ، به او فرصت دهید تا حرفش را تمام کند و هیچ گاه جمله سالمند را خودمان کامل نکنیم .به یاد داشته باشیم در برابر پاسخ سالمند صبور باشیم و وقت بیشتری صرف کنیم .

2-     به صحبت های آنان خوب و دقیق گوش بدهید .

ما باید به صحبت های سالمندان گوش فرا دهیم .گوش دادن فعالانه چیزی بیش از شنیدن ساده است و در واقع همدلی با سالمند است . همدلی با سالمند یعنی خودمان را جای فرد سالمند بگذاریم و بفهمیم که او در موقعیت های مختلف چه فکر یا احساسی دارد.

در هنگام گوش دادن فعال باید در برابر پاسخ سالمند صبور باشیم و وقت بیش تری صرف کنیم ، بهتر است که با سالمند ارتباط غیر کلامی هم برقرار کنیم مانند لبخند زدن ، تکان دادن سر برای تایید ، نگاه کردن (ارتباط چشمی ) ، گرفتن دست ، تعارف با دست و ... تا سالمند احساس کند که ما علاقمند به شنیدن صحبت های او هستیم .

3-     مشاهده کنید .

مشاهده کردن سالمند یعنی استفاده از همه حواس برای بررسی او تا بتوان درک و دانش بهتری نسبت به سالمند به دست آورد .ما باید طرز ایستادن ، حالات صورت ، لحن کلام و واکنش ها و احساسات اورا مشاهده کنیم .

4-     بگویید .

یکی از اصول برقراری ارتباط با سالمندان ، حرف زدن با آنان است . حرف زدن برای به زبان آوردن یک عقیده ، نظر ، احساس یا واقعیت است .آنچه بسیار مهم است توجه به این نکته است که چگونه باید گفت ؟ لحن و تن صدا نیز بسیار اهمیت دارد.اگر سالمند ناشنوا است هیچ گاه نباید برای صحبت کردن با او صدایتان را بلند کنید یا فریاد بزنید .برای اینکه او حرف های شما را بشنود ، با صدای معمولی و نزدیک گوشی که شنوایی بهتری دارد صحبت کنید .

5-     لمس کنید .

یکی از ابتدایی ترین و خصوصی ترین شکل برقراری ارتباط با سالمند لمس کردن است .بسیاری از سالمندان دچار محرومیت لمسی هستند .در برقراری ارتباط با سالمند می توانید محبت ، تفاهم ، اعتماد ، امید و علاقه را با نگه داشتن دستی لرزان در دستی قوی به او منتقل کنید . یا برای بلند شدن از زمین او را کمک کنید یا با دست زدن به پشت سالمند و تعارف و تقدم برای عبور به او احترام بگذارید .

6-     تماس چشمی :

وقتی با سالمندی کار می کنید می توانید از تماس چهره به چهره به خصوص تماس چشم ها برای جلب اعتماد استفاده کنید به خصوص برای سالمندانی که مشکل شنوایی دارند امکان لب خوانی فراهم می شود .

7-     همواره سعی کنید مصاحبی سرزنده برای سالمندان باشید.

8-    نیاز به عشق و تعلق :

سالمند نباید از تماس های اجتماعی کنار گذاشته شود . آن ها باید به خویشاوندان و دوستان نزدیک شوند . در این دوران تماس شخصی ، دوست داشتن و مورد محبت واقع شدن و توجه به سالمند ضرورت می یابد .

فردی که لبخند می زند غالبا به صورت شخصیتی دوست داشتنی و مهربان تلقی می گردد ، همواره در ارتباط با سالمندان لبخند زدن را فراموش نکنید .

راه های شاد زیستن در دوران سالمندی :

مسلما پیری فرایندی است که متوقف نمی شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت های ویژه می توان این دوران را به دوران مطلوب ، لذت بخش و توام با سلامتی تبدیل کرد .برای داشتن زندگی شاداب توام با سلامتی رعایت  نکات ذیل  می تواند مفید باشد :

1    از هر فرصتی برای یادگیری مطلب تازه ای تلاش شود زیرا هیچ گاه برای یادگیری دیر نیست .

2   برقراری ارتباط در تمام عمر باعث امنیت می شود ، لذا باید روابط اجتماعی خود را گسترده تر نمایید .

3   به خودتان تکیه کنید تا به دیگران وابستگی پیدا نکنید .

4  سعی کنید انتظارات شما از دیگران منطقی و معقول باشد .

5   زندگی را به خود و دیگران سخت نگیرید و از نق زدن و زیاد ایراد گرفتن پرهیز کنید .

6   پرتلاش و با انگیزه باشید و با امید زندگی کنید این جمله که از ما گذشته و برای سن ما دیر است را از ذهن بیرون کنید .

7   چهره ای خندان داشته باشید ، خنده سلامتی را به شما هدیه می دهد.

8  ورزش کنید . ورزش استرس را کاهش می دهد ، اعتماد به نفس را بالا می برد ، نشاط و سرزندگی را به دنبال دارد و ورزش راه پیشگیری از بیماری هاست .

9   از نشستن و یک جا ماندن خودداری کنید .حرکت کنید ، حرکت شادی آور است و افسردگی را از ما دور می کند .

10   ابراز محبت کنید . اقوام ، دوستان ، فرزندان و نوه ها را در آغوش بگیرید یا نوازش کنید ، عزیز بدارید و محبت کنید . هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی تماس خود را با دیگران حفظ کنید .

11   آرام باشید و با آرامش مشکلات و مسائل خود را حل کنید .جرات داشته باشید وبا کوچک ترین آسیب و ناکامی در زندگی خود را نبازید .

12   به خود اهمیت دهید و سلامتی خود را حفظ نمایید .

13   از جسم وروح خود به خوبی استفاده کنید. اگر از آن ها استفاده نکنید خطر از دست دادن آن ها  وجود دارد .

14   خوشبین باشید و مثبت فکر کنید و بی حوصلگی و ناامیدی را در خود از بین ببرید .

 15   سعی کنید تغییرات دوران سالمندی را بپذیرید .

16   در هر کاری به خدا توکل کنید ، زیرا بزرگترین حامی خداوند است .

 17   بسیار دعا کنید ، زیرا دعا و نیایش در تعالی و آرامش روح بسیار موثر است